HTML

Kínablog

A sárkány fészkében

Kína: kalandozások a Középső Országban. Történelem, kultúra, társadalom, jog, gazdaság, művészet. (A blogon fellelhető valamennyi írás a szerző tulajdonát képezi, annak bármilyen formában való felhasználása kizárólag a szerző előzetes engedélyével lehetséges.) huangati@freemail.hu

Címkék

abortusz (1) afrika (1) agyaghadsereg (1) asztrológia (1) átnevelés (1) auótipar (1) autó (1) autópáylaépítés (1) babonák (1) beszélgetések (3) bűn (2) büntetés (3) büntetése (1) büntetőeljárás (1) bürokrácia (2) család (2) családtervezés (1) császár (7) császárkor (5) császárság (4) dél kína (1) demokrácia (1) diktatúra (1) dinasztia (1) első (2) emberijog (1) építészet (2) erkölcs (2) és (1) esküvő (2) étel (1) étkezés (1) eunuch (2) európa (1) facebook (1) fal (1) feleség (1) férj (1) fesztivál (1) film (7) filozófia (2) földrajz (1) fotók (1) gazdagok (1) gazdaság (7) guanxu (1) gyerekek (1) gyermeknevelés (1) gyógyszer (1) halálbüntetés (4) házasság (2) hivatalnok (2) hold (1) huangdi (2) huangti (1) internet (1) írás (1) irodalom (1) japán (1) jiabao (1) jog (7) jókai (1) kapitalizmus (2) karácsony (1) kert (1) kína (2) kínai (1) kivégzés (1) költészet (1) kommunizmus (5) konfucianizmus (4) konfuciusz (2) konyha (1) környezetvédelem (1) korrupció (1) közigazgatás (1) közmondás (1) kubiláj (1) kultúra (7) kulturálisforradalom (1) kutyahúsevés (1) lingchi (1) lunyu (3) magyar (2) magyarok (1) mandarin (1) mao (3) Mao (1) marco (1) mitológia (1) modern (2) mondások (4) mongolok (1) morál (1) munkatábor (1) munkavállalók (1) művészet (3) nagy (1) Nanking (1) népesség (1) nevelés (1) oktatás (1) orvoslás (1) peking (2) pénz (1) polo (1) puyi (6) qin (3) qin dinasztia (1) rajzfilm (1) sárkány (1) shi (1) statisztikák (1) szabadságjogok (1) szülők (1) szülőtisztelet (2) találmányok (1) tang (1) tao (1) taoizmus (1) társadalom (6) tavasz (1) televízió (1) természet (1) tianjin (1) tigrisanya (1) tiltott (7) törtéenelem (1) történelem (5) tüntetés (1) újév (2) ünnep (2) utolsó (5) város (7) ven (1) wuxia (1) yang (1) yanni (1) yimou (1) yin (1) yuan dinasztia (1) zhang (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Ferenc Szabó00: Rohadjon meg az összes ilyen aberrált, primitív, barbár selejt szarláda. Nem kell mindent megzabál... (2020.07.16. 08:58) Kutyát enni jó...vagy mégsem?
  • Tíra Jándi: Az ozvegy nyugodtan ferjhez mehetett,ezt nem tiltottak,Kina nem India. Egy mandarin ovegyetol nem ... (2018.02.09. 22:39) A kínai tradícionális házasság és család
  • Link elek: Már nem Jack Ma a leggazdagabb, hanem Li Hejun. ~250%-ot emelkedett a cegenek az értéke 2014-ben ... (2015.02.10. 19:57) Kínai szupergazdagok
  • szepi64: hogyan írják helyesen? yin yang, vagy jin yang, vagy jin jang? (2015.01.20. 13:05) Yin-Yang és lefejezés
  • orvvadasz: A magyarok nem puhították a nyereg alatt a húst, viszont a kínaiak kutyát, macskát zabáltak fel. (2013.04.01. 20:24) Kik voltak a mandarinok?

Linkblog

2011.01.02. 17:26 huangati

A császárok égi felhatalmazása (tianming)

Kínában egészen a buddhizmus megjelenéséig (I.sz.) hiányzott az állam által intézményesített vallási rendszer és az ezt szolgáló templomok és papság. Ezt a különféle kultuszok helyettesítették, elsősorban az ősök és a házi istenségek kultusza, a támogató istenek, a föld, a folyók, a hegyek és más helyi istenek kultusza. A szertartásokat nem „hivatásos” személyzet végezte, hanem általában a családfő, a klán vezetője vagy a közösség vezetője. Később a taoizmus és a buddhizmus elterjedésével jelentek csak meg a templomok és a papság, de ezek sohasem érték el az európai szintet. A vallás fő funkciója az etikai-morális rend támogatása volt és ezen kersztül a társadalmi intézményrendszer legitimációja.

  Az Írások Könyve szerint a régmúlt bölcseinek egyik legfontosabb tennivalója az volt, hogy az égi istenségnek és a földi szellemeknek a megfelelő időben mutassanak be áldozatokat. „A természeti erők istenné formálása” már a Shang-Yin kor előtt megjelent az ősi Kínában. Az emberek arra kérték a legfelsőbb istenséget Shang-dit és az ősatáyikat, hogy „hassanak az Ég, az Eső, a Föld, a Folyó stb. szellemire, hogy adják meg a kedvező időjárást, a szükséges esőt, a bőséges termést.” Az animizmus, mint „uralkodó ideológia” helyére később a Zhou-korban már „a megistenült ősök tisztelete került”, az animizmus világa, az „életre keltett természeti jelenségek” ugyanakkor nem tűntek el a későbbi korokban sem (Taishan-hegy, Sárga-folyó kultusza).

  Az írott történelem legelső dinasztiája korában az istenség „Di” volt, a Shang-kori népesség az uralkodóit isteni hatalommal bírónak gondolta. A legfelsőbb isten, „Shang-di” ugyanakkor inkább volt ősatya, mint isten, ő volt a nemzetségalapító ős. Ez az „emberi vonás” adja meg magyarázatát annak, hogy miért nem tudott a kereszténységhez vagy az iszlámhoz hasonló vallás kialakulni Kínában. Az idők folyamán a legfőbb istenség és a meghalt ősök kultusza egybeolvadt és vált a kínai vallási-etikai rendszer alapjává. A nemzetségi ősök kultusza inkább volt racionális, mint emocionális töltetű, még az uralkodó és Shang-di viszonya is „szokásos emberi érzésekre épült” és nem „valamiféle misztikus, emberi ésszel felfoghatatlan kapcsolatokra”.

A Shang-Yin dinasztia bukása után a Zhou-uralkodók átvették a legfelsőbb istenség kultuszát és egyben új legitimációs ideológia is megjelent az Ég kultusza, amely kezdetben keveredett Shang-di kultuszával, később azonban ez utóbbi „fokozatosan felolvadt az őskultuszban, amely mind nagyobb súlyt kapott a kínai lakosság valamennyi rétegében.” A védelmez ős, Shang-di mellett egyre nagyobb szerephez jutott az Ég, mint „absztrakt szabályozó erő”, „az értelem, a célszerűség és a legmagsabb rendű igazságosság megtestesítője.”

 A Shang-dinasztia bukása után, az új Zhou uralkodók új legitimációt találtak ki, megalkották az „Ég felhatalmazását” („tianming”). Ezzel az utolsó Shang uralkodó is rendelkezett, csak a rossz uralkodása miatt ezt az Ég megvonta tőle és  Zhou király kezébe adta. Ez a megbízatás azonban csak addig él, ameddig az uralkodó jól kormányozza országát, ez a koncepció határozta meg az kínai császárság legitimációját 3000 éven keresztül. A helyes kormányzás elnyeri jutalmát, az „Ég alattiban” rend fog uralkodni, ha azonban az Ég azt látja, hogy az uralkodó rosszul kormányozza országát, ezt természeti katasztrófák formájában figyelmeztet. A kínai történelemben számos esetben megfigyelhető volt, hogy a természeti katasztrófák nemcsak az uralkodók számára voltak jelek, de a dinasztiával szembehelyezkedők számára is „égi jel” volt, hogy megdönthetik a hatalmat. (Mao halála előtt pl. óriási földrengés volt, a kínaiak tudták, hogy a Nagy Kormányos napjai meg vannak számlálva.) A „helyes kormányzás” elveit elsősorban Konfuciusz fektette le, amely megtöltötte tartalommal az „égi megbízatás” elvét, eszerint a jó uralkodónak úgy kell cselekednie, ahogy azt az erkölcsi-etikai elvek előírják, példát kell mutatnia a népnek, meg kell teremtenie a rendet, amit a bürokrácia fejlesztésén keresztül ér el, külföldi támadás esetén országa hadseregének élére kell állnia és ő tartozik felelősséggel az emberek jólétéért.

  A kínaiak úgy gondolták, hogy a földi világ akkor működik helyesen, ha harmóniában működik a természettel és az univerzum törvényeivel. A kínai filozófia alapvető tanításai szerint a világ nem egy transzcendens lénytől, „Istentől” származik, hanem az egyetemes kozmikus erőtől, amelyet Dao-nak neveztek. A Huainanzi így ír erről: „Amikor az Égnek és Földnek nem volt még formája, akkor az amorf formátlanságban létezett. Ez a Nagy kezdet („ai shih”). Ez a Nagy kezdet teremtette az üres  teret és ez hozta létre a kozmoszt. A kozmosz hozta létre az elsődleges folyadékot („yuan-qi”)”, amely létrehozta az Eget és a Földet. „Az Ég és Föld hozta létre a yint és a yangot és a yin és yang eszenciája hozta létre a négy évszakot.” A yang hozta létre a tüzet, amely a Nap létrehozója volt, a yin hozta létre a vizet, amely létrehozta a Holdat. Az Ég befogadta magához a napot, a holdat, a csillagokat és a bolygókat, amíg a Föld a vizet, a folyókat, a földet.”

  A kínaiak ismerték ugyan az „isten” (ou”, „zhong di”) fogalmát, azonban az Ég kultusza fokozatosan szorította ki a gondolkodásból az európai kultúrában ismeretes isten fogalmat. „Az Ég a szabályozottság elvét jelenti, a nappal és az éjszaka meg az évszakok egymásra következésével.” Az Ég és Föld fogalma együtt jelenti az „isteni” lényeget, mindkettőre szükség van, a „Yijing” („Változások Könyve”) kommentárja, a „Xici” úgy fogalmaz: „Odafönt az ég, idelent a föld, a bölcs megismeri őket, s mindkettőre szükség van, a föntre és a lentre, az ég kezdeményezésére és a föld befogadó kapacitására.” A kínai Ég a változások szimbolúma, a természet alaklulása, egy „roppant szabályozott folyamat; nem törvényszerűségekkel, mint a mi fizikánkban, hanem attól az egymásra következéstől szabályozva, amely egyensúlyt biztosít a változások közepette.”

  A legkorábbi időktől fogva a kínaiak egy hierarchikus és patriarchális társadalmi struktúrában éltek, amely kihatott a család és az állam, a politika, az erkölcs, a fiúi szeretet, idősek tiszelete, és a kötelesség fogalmára. Ennek a rendnek az élén a Menny Fia állt, aki elméletileg omnipotens volt, ő volt az állam feje, a legfőbb bíró és katonai vezető, több volt mint ember. A központi autoritás eszméje a Zhou-korban fogant meg, a „Shijing” szerint: „Minden föld az Ég alatt a királytól függ, és minden ember a király alattvalója.” Mozi szerint a régi időkben, amikor az emberek megsokasodtak , mivel mindenki különféle nézetekkel rendelkezett, „viszály keletkezett köztük”. A káosz onnan eredt, hogy nem volt egy vezető ember, „ezért kiválasztották az égalatti legkiválóbb emberét, trónra emelték és Ég Fiának nevezték.” (11.) A császárt magát nem tekintették istennek vagy isteni lénynek, csupán az „Ég fiának”. Az ősi királyokat természetfeletti erővel bíró uralkodóknak tekintették, akik megtanították a népet a betűvetés, szántás-vetés, hajózás…stb. tudományára (Yao, Shun, Yu, Fuxi, Shennong). A király „isteni” feladatokat hajtott végre, ő volt a kozmikus rend őrzője itt a földön, a későbbi csázárokat néha tudatosan is megkonstruált családfa által is próbálták visszavezetni az ősi királyokhoz. Az „isteni aura”, amely körülvette a császárokat szükséges volt ahhoz, hogy az Ég akaratát végre tudják hajtani, a császárt halandó nem pillanthatta meg, ezért az uralkodót mesterségesen elszigetelték még a néptől, „ugyanakkor acsászárt nem övezte az isteneknek kijáró rendszeres kultusz.”

Az Írások Könyve így ír erről a témáról: „Azok akik elvesztik az (Ég) megbízatását, azért van így, mert nem gyakorolták vitték tovább az ősapáik tiszteletét és briliáns erényeit. A Shang-dinasztia legitimációs ideológiája a „tian-di” („Ég császára”) épült, aki a földi poltikai hatlaom forása volt. A Zhou-dinasztia szerint csak az ember erényes cselekedetei idézik elő az Ég segítségét, az új uralkodók erényesek voltakés szerették a népüket, amíg a Shang uralkodók zsarnokok voltak, ezért adta át az Ég a hatalmat nekik. Konfuciusz később ezt az elméletet fejlesztette tovább azzal a különbséggel, hogy a tian szerepét „minimalizálta”, a politikai hatalom gyakorlásának fő részévé tette az erényorientált viselkedést, „ő a ren, az emberség koncepcióját hasunálta, mint morális lapot az ideális társadalim és poltikai rend megalapítására és igazolására.”


Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://kinablog.blog.hu/api/trackback/id/tr572554646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása