HTML

Kínablog

A sárkány fészkében

Kína: kalandozások a Középső Országban. Történelem, kultúra, társadalom, jog, gazdaság, művészet. (A blogon fellelhető valamennyi írás a szerző tulajdonát képezi, annak bármilyen formában való felhasználása kizárólag a szerző előzetes engedélyével lehetséges.) huangati@freemail.hu

Címkék

abortusz (1) afrika (1) agyaghadsereg (1) asztrológia (1) átnevelés (1) auótipar (1) autó (1) autópáylaépítés (1) babonák (1) beszélgetések (3) bűn (2) büntetés (3) büntetése (1) büntetőeljárás (1) bürokrácia (2) család (2) családtervezés (1) császár (7) császárkor (5) császárság (4) dél kína (1) demokrácia (1) diktatúra (1) dinasztia (1) első (2) emberijog (1) építészet (2) erkölcs (2) és (1) esküvő (2) étel (1) étkezés (1) eunuch (2) európa (1) facebook (1) fal (1) feleség (1) férj (1) fesztivál (1) film (7) filozófia (2) földrajz (1) fotók (1) gazdagok (1) gazdaság (7) guanxu (1) gyerekek (1) gyermeknevelés (1) gyógyszer (1) halálbüntetés (4) házasság (2) hivatalnok (2) hold (1) huangdi (2) huangti (1) internet (1) írás (1) irodalom (1) japán (1) jiabao (1) jog (7) jókai (1) kapitalizmus (2) karácsony (1) kert (1) kína (2) kínai (1) kivégzés (1) költészet (1) kommunizmus (5) konfucianizmus (4) konfuciusz (2) konyha (1) környezetvédelem (1) korrupció (1) közigazgatás (1) közmondás (1) kubiláj (1) kultúra (7) kulturálisforradalom (1) kutyahúsevés (1) lingchi (1) lunyu (3) magyar (2) magyarok (1) mandarin (1) mao (3) Mao (1) marco (1) mitológia (1) modern (2) mondások (4) mongolok (1) morál (1) munkatábor (1) munkavállalók (1) művészet (3) nagy (1) Nanking (1) népesség (1) nevelés (1) oktatás (1) orvoslás (1) peking (2) pénz (1) polo (1) puyi (6) qin (3) qin dinasztia (1) rajzfilm (1) sárkány (1) shi (1) statisztikák (1) szabadságjogok (1) szülők (1) szülőtisztelet (2) találmányok (1) tang (1) tao (1) taoizmus (1) társadalom (6) tavasz (1) televízió (1) természet (1) tianjin (1) tigrisanya (1) tiltott (7) törtéenelem (1) történelem (5) tüntetés (1) újév (2) ünnep (2) utolsó (5) város (7) ven (1) wuxia (1) yang (1) yanni (1) yimou (1) yin (1) yuan dinasztia (1) zhang (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Ferenc Szabó00: Rohadjon meg az összes ilyen aberrált, primitív, barbár selejt szarláda. Nem kell mindent megzabál... (2020.07.16. 08:58) Kutyát enni jó...vagy mégsem?
  • Tíra Jándi: Az ozvegy nyugodtan ferjhez mehetett,ezt nem tiltottak,Kina nem India. Egy mandarin ovegyetol nem ... (2018.02.09. 22:39) A kínai tradícionális házasság és család
  • Link elek: Már nem Jack Ma a leggazdagabb, hanem Li Hejun. ~250%-ot emelkedett a cegenek az értéke 2014-ben ... (2015.02.10. 19:57) Kínai szupergazdagok
  • szepi64: hogyan írják helyesen? yin yang, vagy jin yang, vagy jin jang? (2015.01.20. 13:05) Yin-Yang és lefejezés
  • orvvadasz: A magyarok nem puhították a nyereg alatt a húst, viszont a kínaiak kutyát, macskát zabáltak fel. (2013.04.01. 20:24) Kik voltak a mandarinok?

Linkblog

2010.09.04. 11:44 huangati

Kínai történelmi eposzok II. (Összefoglaló)

Az utóbbi egy évtizedben nagyot változott a kínai filmipar. Az ősi kínai történelmi eposzok megfilmesítése a legjövedelmezőbb üzletággá vált. Az ország vezetői maguk is ráébredtek micsoda erők rejtőznek a múlt bölcsességében és nem fukarkodnak pénzeszközökkel, ha valamilyen, a nemzet nagyságát és erejét megtestesítő ötletről van szó. Az elmúlt egy évtizedben egészen szerencsés módon értek össze a hollywoodi trendek és a kínai eposzok megfilmesítése. A rendkívül sokszínű kínai történelem és kultúra bemutatása nemcsak a feltörekvő nemzedékek nemzeti identitását erősíti, ugyanakkor eladható, fogyasztható terméket jelent a nyugat nézőközönsége számára. Hollywood az utóbbi időben nem fukarkodott az európai kultúra szerves részét képező történelmi filmekkel, ilyen volt a Gladiátor, a Trója, a Nagy Sándor, a 300 vagy a Mennyei Királyság.

 

  A kínai történelmi eposzok eleddig ismeretlenek voltak a nyugat számára, ma már azonban mindenki számára elérhetők ezen a rendkívül színes tablók. A kínai filmipar számára az áttörést a Tigris és Sárkány („Crouching Tiger Hidden Dragon” – „Wo hu cang long”) hozta meg (2000), amely ugyan még nem illeszkedik a történelmi filmek sorába több szempontból sem, ugyanakkor az áttörést ez a film hozta meg. Egyrészt koprodukció volt (Hong-Kong, Tajvan és az USA is beszállt), másrészt ez inkább egy „wuxia”, azaz harcművészeti, ahogy felén mondani szokták „kardozós” film volt. Harmadrészt a cselekmény kitalált és minden történelmi alapot nélkülöz. Annyira „bekajálták” a nyugati „vajkuozsenek” (kínaiul „idegen” vagy „külföldi”), hogy 4 Oscart is kapott és legjövedelmezőbb külföldi filmmé lépett elő. Ugyan egy amerikai vagy egy európai semmi különöset nem tudott felfedezni a szereplők beszédjén, a kínaiakat azonban zavarta, hogy mindegyik szereplő más „tájszólással” beszélte a hivatalos mandarint: Chow Yun-fat kantoni, Michelle Yeoh malájziai, Chang Chen tajvani, Zhang Ziyi pedig pekingi akcentussal beszél. A Tigris és Sárkányban már feltűntek azok a szereplők, akik meghatározói lesznek a későbbi kínai filmeknek, másrészt az alkotók között is felfedezhetünk ismerős neveket: Yuen Woo-ping, aki az akciójelenteket koreografálta nemcsak a kínai filmek ilyen jellegű jelenteit tervezi, de ő „csinálta” a Mátrix hasonló jeleneteit is. Tan Dun a zeneszerző elnyerte az Oscart és később más kínai filmek zenéjét is ő szerzte (Hős, Banquet). (Filmelőzetes itt.)

 

  Az „igazi” történelmi eposzok sorát a Hős („Hero”, - „Ying xiong”) nyitotta meg Zhang Yimou rendezésében, amely minden idők harmadik legsikeresebb iegen nyelvű filmje lett a maga 180 millió dolláros bevételével. (30 millió dollárból forgatták.) Ugyan ez is a wuxia sorába tartozik, de ez már teljes egészében kínai film, másrészt némi történelmi magva is van a történetnek, igaz nem sok: ez kb. annyiban merül ki, hogy az első császár életét a legendák szerint valóban bérgyilkosok akarták kioltani. A Hős látványvilága vizuális mestermunka, itt minden színnek, helyszínnek jelentősége van. A Hős lett a prototípusa a későbbi ilyen típusú filmeknek, ezeket a monumentális mozikat egy ember feltétlenül összeköti: a rendező Zhang Yimou, aki nem mellesleg a kínai olimpia megnyitójának rendezőjévé is avanzsált 2008-ban. (Film előzetes itt.)

 

 

  Zhang következő nagy dobása a Repülő Tőrök Klánja („House of Flying Daggers” – „Shi mian mai fu”) volt 2004-ben. A film a Tang-dinasztia hanyatlásának idején játszódik, amikor a kormány ellen lázadások törnek ki az országban, a legnagyobb ilyen szövetség a repülő tőrök klánja. (Hozzá kell, hogy tegyük, hogy egyes dinasztiák meggyengítésében az ún .titkos társaságok jelentős szerepet játszottak: lsd. Vörös szemöldökűek, sárga turbánosok vagy a taiping-felkelés.) Bár a film harci jelenetekkel tűzdelt, mégis inkább egy szerelmi történet. Az előbbi filmekkel ellentétben nincsenek benne „repkedő” harcosok, ami sokszor zavarja a „nyugati szemet”. A film olyan, mint egy hatalmas festmény, a Hősökből átvett megjelenítés, az erős színek a film mondanivalóját erősítik. (Filmelőzetes itt.)

 

  2006-ban újabb monumentális filmtablóban gyönyörködhettünk, ismét csak Zhang rendezéséban, az Aranykrizantémok átka („Curse of the Golden Flower”- „Man cheng jin dai huang jin jia”) mindezidáig az ilyen típusú kínai filmeknek a csúcsa, kétséges, hogy sikerül e ezt bárkinek is felülmúlnia. Barokkos pompa, a tiltott város arany díszítésekkel megtűzdelt szobái, a pompázatos kosztümök, a színek kavalkádja már-már a giccs határát súrolják. A történelmi dráma akár egy Shakespeare mű is lehetne. A romantika, a szenvedély, a féltékenység és a gyűlölet löki előre a cselekményt, amelynek végkifejlete a legkevésbé várt tragédiává fajul. A film látványvilága annyira „erős”, hogy a nézőt szinte „beledöngöli” a foteljába. Zhang ezzel a filmmel megkoronázta mindazt, amit e műfajban egyáltalán el lehet érni. (Filmelőzetes itt.)

 

 

  Inkább a wuxia filmek sorába illeszkedik a Chen Kaige által rendezett Az ígéret („The Promise”- „Wu ji”) (2005), (filmelőzetes itt). A Feng Xiaogang által rendezett „Banquet” („Ye yan”),  egy Shakespeare adaptáció kínai viszonyok közé átültetve  (filmelőzetes itt). Az utóbbi évek filmterméséből kiemelkedik a Vörös szikla („Red Cliff”- „Chi bi”), amely a Hollywoodban jól ismert John Woo műve. A film annyira sikeres volt Ázsiában, hogy még a korábbi csúcstartót, az Aranykrizantémok átkát is lelökte trónjáról. Ebben minden bizonnyal szerepet játszott a témaválasztás: Cao Cao figurája az egyik legkedveltebb történelmi téma Kínában. A két részt felölelő eposz 4 órát kér a nézőtől. Minden idők legköltségesebb ázsiai filmje, a maga 80 millió dollárjával, ennek az összegnek nem kis részét a monumentális csatajelenetek emésztették föl. (filmelőzetes itt). Aki szereti az ilyen típusú filmeket, annak nem fog csalódást okozni a XIX. Század második felében játszódó Hadurak („Warlords”-„ Tau ming chong” (2007), amelyhez városnyi díszleteket építettek és több ezer statisztával forgatták le a csatajeleneteket. (filmelőzetes itt)

 

  A magyar nézők által legismertebb kínai színész, aki hong-kongi, de azért kínaiJ, Jackie Chan sem maradhatott ki a sorból, a Tiltott Királyság („Forbidden Kingdom”) (2008) egy wuxia, gyakorlatilag egy „mese-mese mátka”. A film „csak” annyiban érdekes, hogy Jackie Jet Livel együtt „elviszi” a hátán a filmet, különben nem sok szót lehetne rá pazarolni. Hasonló a helyzet a Little Big Soldier c. filmmel („Da Bing Xiao Yang”) (2010), amely egy „háborús vígjáték”. A legújabb „kardozós” movie John Woo „Reign of Assassins” c. munkája, amelyet tegnap mutattak be.

 

1 komment

Címkék: film kultúra történelem művészet wuxia zhang yimou


A bejegyzés trackback címe:

https://kinablog.blog.hu/api/trackback/id/tr362270644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rusalka 2010.10.09. 22:57:00

A The Warlords című filmet is ajánlanám figyelmedbe, Jet Livel a főszerepben. kiváló történelmi dráma, imádtam! hu.wikipedia.org/wiki/The_Warlords
süti beállítások módosítása